Italien straffar fartyg som försöker rädda flyktingar

Du är inloggad men saknar aktiv prenumeration. Aktivera din prenumeration här!

Den italienska högerregeringens nya lagar gör det allt svårare att rädda flyktingar till havs. Fartyg som bryter mot lagen och försöker rädda flyktingar kan få böter, beläggas med reseförbud eller tas i beslag.

Italienska myndigheter har belagt två tyska fartyg med 20 dagars reseförbud. Brottet – att ha räddat 32 flyktingar och försökt rädda 400 flyktingar på drift i Medelhavet.

Fartygen, Sea-Eye 4 och Mare*Go,  tillhör den tyska hjälporganisationen Sea Eye, verksam i Medelhavet och grundad 2015 med syftet att rädda flyktingar på väg till Europa.

Tisdagen 30 maj undsatte räddningsfartyget Sea-Eye 4 17 flyktingar på drift utanför Libyens kust. Enligt en ny lag i Italien var fartyget tvunget att genast rapportera räddningsinsatsen, vilket det gjorde. Det blev då beordrat att segla till Ortona vid Adriatiska havet.

På väg dit fick fartyget rapporter om att 400 flyktingar var ombord på ett fartyg på drift utanför Maltas kust och lade om kursen för att genomföra en ny räddningsinsats, i stället för att sätta kurs mot Ortona. Detta var ett brott mot den nya italienska lagen.

Under sökandet efter fartyget utanför Malta upptäckte Sea-Eye 4 en segelbåt på drift med 32 flyktingar ombord. Sea-Eye 4 tog dem ombord och fortsatte sedan mot Ortona. 2 juni anlände fartyget till Ortona och fick då besked om att det inte fick lämna hamnen under de närmaste 20 dagarna, ett beslut grundat på den nya lagen.

Hjälporganisationens andra fartyg, det mindre Mare*Go befann sig samma vecka också på räddningsuppdrag i Medelhavet. Efter att ha räddat 36 båtflyktingar beordrades fartyget att fortsätta mot den sicilianska hamnen Trapani.

Fartyget bröt mot ordern då man bedömde att man inte skulle klara den 32 timmar långa seglatsen efter att ha varit till havs i flera dagar för att rädda båtflyktingar. I stället seglade man till Lampedusa. Väl där fick fartyget reseförbud i 20 dagar samt böter, samma straff som för Sea-Eye 4.

Den nya lagen, som klubbades i januari, innebär att fartyg som som gjort en räddningsinsats genast ska rapportera till myndigheterna och omedelbart ta sig till den hamn man beordrats till. Inga fler räddningsinsatser får göras på väg dit. Brott mot lagen kan innebära böter på upp mot motsvarande drygt en halv miljon svenska kronor. Myndigheterna har också rätt att beslagta fartyg som brutit mot lagen.

Sea-Eye 4 och Mare*Go är de senaste exemplen på fartyg som drabbats av den nya italienska lagen. Tidigare har räddningsfartygen MV Louise Michel, finansierat av gatuartisten Banksy, och Geo Barents, associerat med Läkare utan gränser, beordrats till hamn och fått reseförbud.

Den nya lagen är bara ett av många exempel på hur premiärminister Georgina Meloni försöker uppfylla sitt vallöfte om färre flyktingar till Italien. I maj godkände parlamentet en annan lag, som kraftigt begränsar flyktingars rättigheter när de väl kommit till Italien.

Synpunkter? Kommentarer? Kontakta oss!

Stöd journalistik som sparkar uppåt - Prenumerera eller donera!

Helgessän: demoniseringen av palestinierna

Svenska medier och politiker underlåter i många fall att beskriva Israels krig mot civilbefolkningen i Gaza som ett brott mot krigets lagar. Eller som ett folkmord. Samtidigt demoniseras de palestinier som firade Hamas attack, trots att de värsta vidrigheterna inte var kända eftermiddagen den 7 oktober. Det skriver Konkrets nyhetsredaktör Jonas Gruvö.

FN: Kvinnor och barn torteras och avrättas i Gaza

En färsk FN-rapport visar att flera av de 390 kroppar som hittats i massgravar vid två sjukhus i Gaza bär spår av tortyr. Vissa offer har också begravts levande.

Förtryck och desinformation – pressfriheten minskar globalt

Det senaste året har attacker på pressfriheten genom fängslande av journalister, förtryck av oberoende medier och omfattande spridning av desinformation ökat markant. Det framgår av Reportrar utan gränsers (RSF) pressfrihetsindex för 2024.

SVT hyllar demokratins dödgrävare

Public service verkar allt mer strunta i det krav på saklighet som gäller för sändningstillståndet. Konkrets nyhetsredaktör Jonas Gruvö har sett ett avsnitt av SVT:s Ekonomibyrån och undrar hur bolagets ledning tänker.
Mer inom