Kangas klanger: Brittisk reggae och dub ‒ Mot Sherwoodskogen!

Du är inloggad men saknar aktiv prenumeration. Aktivera din prenumeration här!

REGGAE. Mot Sherwood-skogen! Med brittisk reggae och dub. I lasset återfinns dottern till Sex Pistols-trummisen Paul Cook, en Spacemen 3-överlevare, kvinnor från jordens alla länder – och häxmästaren Lee ”Scratch” Perry.

 

Kangas klanger har alltid haft en soft spot för brittiska pionjärbolaget On-U Sound, producenten Adrian Sherwoods skivetikett som sedan 1980 förenar djupa rötter i reggae och dub med framsynthet och fantasi.

Senaste exemplet är ”Hostile Environment” (On-U Sound, LP/CD/DL), det första albumet på över fyrtio år från Creation Rebel. On-U Sounds första husband har tidigare skapat kultvax som ”Dub from Creation” och ”Starship Africa”, och spelade ofta ihop med The Clash, The Slits och Don Cherry på den punkiga och postpunkiga tiden. Adrian Sherwood själv har producerat eller remixat alla från Einstürzende Neubauten till Primal Scream. Ni hör, det måste ju bara vara intressant…

Nu är Creation-rebellerna Crucial Tony, Eskimo Fox och Magoo tillbaka i full styrka i Sherwood-skogen. Det dubbas så det står härliga till – och visst är det deras tidigare frontfigur, den bortgångne reggae-deejayen Prince Far I, vi hör på skivan. Upphittade klipp med prinsens stämma varvas med inslag från grymma Cyrus Richards (Horace Andy and the Dub Asante Band), välsmorda munlädret Daddy Freddy och italienska synth-arkitekten Gaudi.

Jag erkänner: jag kan lyssna på detta hur länge som helst. Det känns som On-U Sound är en del av mitt musikaliska DNA.

Hollie Cook uppdaterar lover’s rock-soundet

Musikaliskt DNA sitter också Hollie Cook inne med. Som dotter till Sex Pistols-trummisen Paul Cook och Belle Stars-sångerskan (tillika Culture Club- och The Jam-bakgrundsvokalissan) Jennie McKeown (numera Cook) är hon sedan barnsben impregnerad med musiken och gör-det-själv-instinkten. Hollies gudfar är Boy George, och hon var medlem i den sista upplagan av reggaepunk- och världsmusik-pionjärerna The Slits.

Hollie Cooks solokarriär omfattar fyra regelrätta studioalbum, varav det senaste är den påtagligt positivt påverkande ”Happy Hour” (Merge, LP/CD/DL), med soliga och souliga reggaenummer som bara sprider good vibes. Ett slags nutida London-uppdatering av det klassiska lover’s rock-soundet.

”Happy Hour In Dub” (Merge, LP/CD/DL) följer upp med härligt dubbiga versioner av låtarna. Om Katrina and the Waves sjöng om ”Walking On Sunshine” så är det här den exakta audiella motsvarigheten över ett helt album. Producenten Ben McKone såg potentialen att mejsla ut dubversioner av låtarna, och några av dessa är kryddade med nya vokala inslag av kompisar som Josh Skints och Kiko Bun.

Cyrus Richards från Creation Rebels platta dyker upp igen på orgel och piano, och sammantaget är dessa skivor en synnerligen humörhöjande dos brittisk dub och reggae.

Sherwood-projekt med rättfram reggae

Så återgår vi smidigt till On-U Sound. Det ambitösa projektet ”Adrian Sherwood Presents Dub No Frontiers” (Real World, LP/CD/DL) är ett album tillägnat minnet av Slits-sångerskan Ariane ”Ari Up” Forster och trummisen Lincoln Valentine ”Style” Scott. Den senare hann medverka på skivan, och Ari Up har Sherwood ju jobbat med i bland annat projektet New Age Steppers, där även en tonårig Neneh Cherry kunde höras.

Här ligger tonvikten på kvinnliga vokalister och med sång på alla möjliga icke-engelska språk. Mer rättfram reggae, och aningen mindre av dub-verkstad. Sångerskorna kommer från kartans alla hörn: Shanghai, Lagos, Japan, Eritrea och Polen. Rita Morar sjunger på hindi i ”Meri Awaaz Suno (Hear My Voice)”, medan tunisiska Neyssatou tar sig an Bob Marleys ”War” på arabiska.

Skivan är ett starkt anförande för de kvinnliga rösterna inom en genre – och en musikvärld – där främst män tillåts göra sina röster hörda. Phyllis Dillon, Lady Saw och de andra reggaedrottningarna har fått gott sällskap.

Reggae med mästerlig rasta-slagverkare

African Head Charge är ett annat av Adrian Sherwoods många projekt. Denna gång ihop med mästerlige rasta-slagverkaren Bonjo Iyabhinghi Noah, numera bosatt i norra Ghana.

Projektet sjösattes redan 1981 som ett utlopp för mer experimentalla yttringar, och 2023 är det dags för ”A Trip To Bolgatanga” (On-U Sound, LP/CD/DL).

Polyrytmiken från afrikansk musik möter eklektisk dub-estetik i en musik som kan tilltala alla från electronica-skallar till world music-nötter. Ett slags psykedelisk musik, men icke alls det som den termen symboliserar vad gäller 1960-talet. Söndersmulad roots reggae möter djup bas, afrikanska stämningar och det senaste (nåja) data-smattret i en mycket tilltalande dekokt.

”On-U In Space”

I samma veva kommer också (djupt andetag) Adrian Sherwood Feat. Lee ”Scratch” Perry/ LSK / African Head Charge / Creation Rebel med ”On-U In Space” (On-U Sound, DL).

Ett slags experiment i 3D-dub-ljud, med Apple-påfundet Spatial Audio – eller rumsligt ljud – i särskild åtanke.

En åtta minuter lång tripp med tidigare ohörda sånginsatser av Lee ”Scratch” Perry, plus inklippta inslag från nyss nämnda album med Creation Rebel och African Head Charge.

Jazzigare reggae med italienska Fire

Som om det inte vore nog har Sherwood under 2023 också varit insyltad i ”Fire” (Salgari, LP/DL) från italienska gruppen Fire. Allt är liveinspelat och aningen jazzigare än övriga släpp i detta Kangas klanger.

Jazzen möter electronica möter dub i en atmosfärisk mix, där jag nästan kan ana det visuella och filmiska Fire brukar pynta sina liveframträdanden med. Inte riktigt lika jamaicanskt eller brittiskt i sitt sound, men instrumentalmusiken (så när som på några inspelade röster) förmedlar mycket väl tankarna på eld genom årtusenden och genom civilisationer.

Dub ‒ mix och remix med Pistel och Sherwood

Ett annat sidospår är en singel med Mark Pistel, R34L & Adrian Sherwood. ”To Let Go (Remixes)” (Emergency Hearts, DL) rymmer en dubmix och en remix där Sherwood lite avslappnat leker med originallåten från Chicago-duon R34L och Mark Pistels (Hercules and Love Affair, Consolidated) i ett lunkande tempo. Det är Sherwoods nionde remix för den lilla men energiska Austin, Texas-baserade etiketten, där vi för övrigt även kan återfinna utgåvor där sådana som Mark Stewart (The Pop Group), Stephen Mallinder (Cabaret Voltaire), Front 242, Meat Beat Manifesto och Leæther Strip varit inblandade.

Sherwood-spökkuliss och Beach Boys-harmonier

Slutligen har Adrian Sherwood också trollat fram en ny version av fjolårets ”Reset”, samarbetet mellan Animal Collectives Panda Bear (ni har även hört honom i Daft Funks ”Doin’ It Right”) och tidigare Spacemen 3-astronauten Sonic Boom.

”Reset in Dub” (Domino. LP/CD/DL) heter Sherwoods dubbiga tolkning av albumet.

Allt är omgjort med benäget bistånd av glupska dub-termiter som äter sig ned till musikens grundstommar. Sherwoods vapendragare Doug Wimbish och Skip McDonald (även bekanta från Sugarhill Gang, Grandmaster Flash and The Furious Five och Tackhead) hjälper till med den spejsade ombyggnationen.

I låtar som ”Edge of the Edge Dub” och ”In My Body Dub” ekar de där Beach Boys-harmonierna genom en Sherwood-spökkuliss på ett sätt som förhöjer samtliga beståndsdelar.

Och därmed är dub’s up. Åtminstone för tillfället-et-et-et-et…

Synpunkter? Kommentarer? Kontakta oss!

Stöd journalistik som sparkar uppåt - Prenumerera eller donera!

Timo Kangas
Timo Kangas
Timo Kangas är musikjournalist, copywriter och översättare.

Kangas klanger: Musik så in i Norden

Kangas klanger botaniserar i närområdet och lyssnar på country, folkmusik och jazz.

Kangas klanger: Fula, skitiga och elaka nya skivor

Kangas klanger vrider upp volymen och låter högtalarna ta stryk av skitiga, långsamt malande metalliska avarter.

Kangas klanger: 4 nya album du inte bör missa

Kangas klanger recenserar nya album av Bill Ryder-Jones, Grandaddy, Béla Fleck och David Nance. Album du inte bör missa

Kangas klanger: 4 aktuella jazzalbum

JAZZ. Nordiskt klingande jazz, Monica Zetterlund på finska - och en vital vibrafonvirtuos. Kangas klanger kopplar greppet på några nya, intressanta jazzskivor.