Melankoliskt drama i drömskt Köpenhamn

Du är inloggad men saknar aktiv prenumeration. Aktivera din prenumeration här!

Charlotte Wiberg har sett Copenhagen does not exist i regi av Martin Skovbjerg. En ”säregen, sevärd film med sagoskimrande och melankolisk atmosfär” lyder hennes omdöme om dramat som utspelas i Köpenhamn.

Vissa filmer går direkt till streaming utan att passera biografen. Det betyder inte att de inte är värda att lägga lite pengar på exempelvis hos SF Anytime. Copenhagen does not exist i regi av Martin Skovbjerg, och med manus av Eskil Vogt som är känd för sitt samarbete med norska regissören Joachim Trier, är måhända inte något mästerverk men en säregen, sevärd film med sagoskimrande och melankolisk atmosfär. Som av en händelse spelas den kvinnliga huvudrollen Ida av Angela Bundalovic, som också spelade huvudrollen i Nicolas Winding Refns drömlika Netflixserie Copenhagen Cowboy. Staden är lika undslippande i båda verk.

Ida och Sander (spelad av Jonas Holst Schmidt) har ett intensivt kärleksförhållande. Hon hör inte längre av sig till sin familj. Han har inget arbete, inget liv utanför den uppslukande relationen. Men så försvinner Ida. Och instängd i en lägenhet måste Sander nu försöka förklara för Idas far och bror vad som egentligen hände. Men är han en pålitlig berättare? I ibland vagt skissade, ibland knivskarpa återblickar och återberättande, ges faktiskt en förklaring till vad som hänt, vi får alltså veta det centrala händelseförloppet, men samtidigt blir relationens konturer allt vagare. Allt fler frågetecken uppstår. Är han verkligen kärleksfull mot henne? Älskar hon verkligen honom? Hurdan är egentligen Idas relation till sin familj, till sin bror? Bilderna av Ida börjar skära sig mot varandra. Och minnet är ju som vi alla vet ett opålitligt redskap. Inte bara Ida utan också Sander själv är undflyende, försöker nå fram till sig själv i skärvorna efter en tragedi – ett smärtsamt projekt.

Stundvis tyngs filmen ned av sina pretentioner. Den blir då poserande och tillgjord snarare än gåtfull och suggestiv. Jag tycker ändå att det finns tillräckligt av de båda sistnämnda egenskaperna för att filmen ska vara sevärd. Själva ramberättelsen upplever jag visserligen som tämligen konstruerad, men den utgör ju bara en genväg för att nå fram till smärtpunkterna, så det kan nästan kvitta. 

Jag vill också nämna Jacob Møllers cinematografi. Bildspråket matchar perfekt just den vaghet som karakteriserar narrativet, och det är dessutom vackert utan att bara vara snyggt för snygghetens skull. Filmer som går direkt till strömning riskerar helt försvinna i den flod av film och serier vi simmar runt i. Denna film är dessutom tämligen lågmäld, den skriker inte för sig. Men lågmäldheten hör till dess tillgångar. 

Copenhagen does not exist
Betyg: 3
Regi: Martin Skovbjerg
Med: Angela Bundalovic, Christopher Læssø, Jonas Holst Schmidt, Vilmer Trier Brøgger, Zlatko Buric. 
Filmfoto: Jacob Møller.
Längd 1 timme 38 min.

Synpunkter? Kommentarer? Kontakta oss!

Stöd journalistik som sparkar uppåt - Prenumerera eller donera!

Felipe Gálvez Haberle gör upp med skönmålningen av Chiles historia

Charlotte Wiberg konstaterar att Felipe Gálvez Haberle med sin revisionistiska västernfilm "The Settlers" gör upp med skönmålningen av Chiles historia.

Vass filmsatir om cancelkultur och uppmärksamhetsekonomi

”Ingen av Borglis filmer är något finstämt psykologiskt drama. De är alla svarta satirer, som drar mot överdrifter och absurditeter,” skriver Charlotte Wiberg.

”Civil War” är en film som angår oss alla

”Alex Garlands nya biofilm ’Civil War’ angår oss alla och ger en skrämmande bild av ett möjligt scenario i den nära framtiden,” skriver Charlotte Wiberg.

Kvinnor som våldtar

Det finns inte något roligt i att köra över en mans brist på samtycke, skriver Charlotte Wiberg som sett filmen ”Marguerites teorem”.