Miljoner i skattemedel till Natopropaganda

Du är inloggad men saknar aktiv prenumeration. Aktivera din prenumeration här!

”Men uppdraget från regeringen bör kallas Natopropaganda eftersom det inte i nuläget finns planer att ge exempel på scenarion som till exempel om svenska värnpliktiga riskerar att dö för Erdogans Turkiet”, skriver Ann Engqvist.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har fått i uppdrag av regeringen att ta fram ett informationsmaterial om Sveriges NATO-anslutning. Men ”MSB har ingen in-houseproduktion eller egna resurser/kompetenser för att ta fram kommunikationskoncept för insatser med samhällsviktig information till allmänheten”, skriver Anna Wennerström, pressansvarig MSB till Magasinet Konkret.

Lobbyistbyrån Gullers Grupp vann däremot upphandlingen och cashar nu in femton miljoner kronor för att göra broschyren. Regeringens beställning lyder ”…Denna insats bör vara bredare utformad och kan pågå under en längre period efter Sveriges Nato-anslutning. Informationsinsatsen bör belysa de värderingar alliansen bygger på…”

MSB svarar att ”det är inte byrån (red anm: Gullers) som utformar budskap, det är MSB i samråd med Försvarsmakten som beslutat vad som ska ingå i den faktabaserade kampanjen.” Wennerström betonar ordet fakta.

Men uppdraget från regeringen bör kallas propaganda eftersom det inte i nuläget finns planer att ge exempel på scenarion som till exempel om svenska värnpliktiga riskerar att dö för Erdogans Turkiet eller om kärnvapen ska placeras på svensk mark och i så fall var?

Gullers Grupp är en av Sveriges största lobbyistbyråer. Högst ansvarig för kampanjen är Billy McCormac, tidigare kommunikationschef för Timbro, en marknadsliberal tankesmedja som står regeringen mycket nära.

Carl Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar, kan inte svara då den lobbykritiska redaktionen på Klägget undrar hur regeringen ska stilla svenska folket oro inför NATO-inträdet. “Det är klart att det finns detaljer som ännu inte har fått sitt fullt ut detaljerade svar” svarar ministern.

Detaljer alltså.

Synpunkter? Kommentarer? Kontakta oss!

Stöd journalistik som sparkar uppåt - Prenumerera eller donera!

Ann Engqvist
Ann Engqvist
Ann Engqvist är journalist, klimataktivist och illustratör

Så klär du dig i midsommar

MIDSOMMAR. Ann Engqvist kommer med några modetips inför sommarens stora högtid.

Ultima Thule – från bannlysta till rumsrena

Högerextrema bandet Ultima Thule har gått från att vara bannlysta till att bli accepterade i etablerade medier. Ann Engqvist undrar vad som hänt.

Valkompassen – ett roulettehjul

UGGLAN I MOSSEN. Många som röstade i EU-valet använde en valkompass innan de bestämde sig. Men hur mycket kan man lita på dem, undrar Ann Engqvist.

Svenska knölar: Dick Erixon, SD:s överstetroll

Han är grundare av både nättidningen Samtiden och youtubekanalen Riks, Sverigedemokraternas fake newsmaskin. Nu är han också partiets toppkandidat i EU-valet. Ann Engqvist tecknar ett porträtt på överstetrollet Dick Erixon.