När pappa är en fascist med blod på sina händer

Du är inloggad men saknar aktiv prenumeration. Aktivera din prenumeration här!

Charlotte Wiberg har sett en engagerande dokumentärfilm som handlar om en son vars pappa är en fascist med blod på sina händer.

Hur känns det att ha vuxit upp som ”oäkting” för att som vuxen, gay, chilensk antifascist ta kontakt den frånvarande fadern som var en av bödlarna under Pinochets välde? Ja, med filmen ”Bastardo – att närma sig en bödel” försöker Pepe Rovano beskriva just detta. Om den inleds med en skrämmande, skoningslös blick på chilensk polisbrutalitet av i dag, som inte skapar något tvivel om vilken sida Rovano står på, växlar filmen snabbt spår för att fokusera på regissörens identitetsproblematik.

Som vuxen söker han upp sin far och det uppstår en ömsesidig relation till denne och hans sida av släkten. Plötsligt har Pepe en ny familj som han känner sig egendomligt hemma i, rent fysiskt lik. Fadern uttrycker stolthet över honom och skickar en liten låda med minnessaker i, bland annat en utmärkelse för trogen tjänst under diktaturen.

Allt förstörs emellertid när sonen gör det oundvikliga och berättar att han är homosexuell. Plötsligt avbryts kontakten och när fadern dör tar han uttryckligen avstånd från sonen i sitt testamente.

Charlotte Wiberg har sett en engagerande dokumentärfilm som handlar om en son vars pappa är en fascist med blod på sina händer.

Hur känns det att ha vuxit upp som ”oäkting” för att som vuxen, gay, chilensk antifascist ta kontakt den frånvarande fadern som var en av bödlarna under Pinochets välde? Ja, med filmen ”Bastardo – att närma sig en bödel” försöker Pepe Rovano beskriva just detta. Om den inleds med en skrämmande, skoningslös blick på chilensk polisbrutalitet av i dag, som inte skapar något tvivel om vilken sida Rovano står på, växlar filmen snabbt spår för att fokusera på regissörens identitetsproblematik.

Som vuxen söker han upp sin far och det uppstår en ömsesidig relation till denne och hans sida av släkten. Plötsligt har Pepe en ny familj som han känner sig egendomligt hemma i, rent fysiskt lik. Fadern uttrycker stolthet över honom och skickar en liten låda med minnessaker i, bland annat en utmärkelse för trogen tjänst under diktaturen.

Allt förstörs emellertid när sonen gör det oundvikliga och berättar att han är homosexuell. Plötsligt avbryts kontakten och när fadern dör tar han uttryckligen avstånd från sonen i sitt testamente.

Filmens förtjänst är hur tydligt den visar regissörens ambivalens gentemot fadern. Hur svårt det är att motstå lockelsen i att ha hittat en ny tillhörighet, en saknad förälder, i den nya relationen trots vetskapen om faderns delaktighet i en skandalös massaker på politiskt oppositionella. Smärtan i att överges inte en utan två gånger. Sekundärskammen gentemot faderns offer. I organisationer för personer i Pepes egen situation, barn till politiska förövare, hittar han till slut ett sammanhang att vara i.

Bastardo är ingen märkvärdig dokumentär, vi har de vanliga mer registrerande än estetiskt utsökta inspelningarna uppblandat med gamla filmbilder och bilder av fotografier och andra dokument. Detta är en av många dokumentärer som lever av själva sitt ämne. Och det är naturligtvis angeläget.

I år har det gått 50 år sedan Pinochets militärkupp. Det blev aldrig någon riktig uppgörelse med diktaturen. Dess förövare straffades inte. Hur lever den auktoritära diktaturen och dess konsekvenser kvar? Jag tänker på filmens våldsamma inledningsbilder och önskar att Rovano velat återkomma till dagens Chile, till polisvåld och protester. Men, det är helt enkelt en annan film.

 

Prenumerera för 69 kr/mån

Läs artikeln för 19 kr

Synpunkter? Kommentarer? Kontakta oss!

Stöd journalistik som sparkar uppåt - Prenumerera eller donera!

Ridley Scotts film om Napoleon är ett sömnpiller

”Jag tycker ärligt talat att biofilmen känns ungefär en hel timme för lång. Och det är verkligen inget gott betyg till den vid det här laget ordentligt slipade Ridley Scott,” skriver Charlotte Wiberg efter att ha sett Riddley Scotts bioaktuella film ”Napoleon”. Den är ett sömnpiller, varnar Wiberg.

Falska rykten om organstölder en del av antisemitismen

”Antisemitism är ryktet om judarna sade Theodor Adorno och ibland kan den meningen upplevas som en helhetsbeskrivning av fenomenet antisemitism.” Charlotte Wiberg skriver om konspirationsidéerna kring organstölder apropå den pågående debatten om antisemtism hos svenska influerare.

Tre dimensioner av våld mot kvinnor

Charlotte Wiberg har sett tre tv-dokumentärserier: ”En våldsam kärlek”, ”En kropp till salu” och en ”En våldsam heder”. Tre dimensioner av våld mot kvinnor. ”Producenten och regissören Jessica MacDowall är involverad i samtliga produktioner. Hon har utfört en viktig och stark gärning,” skriver Wiberg.

Skrämmande dokumentärfilmer om sekter

Charlotte Wiberg har tagit en närmare titt på några aktuella dokumentärfilmer om sekter. ” Det är rentav förskräckande enkelt för sekter att binda människor till sig och sedan förstöra dem,” konstaterar hon.