Ett sjukt kroppsideal sprids av influerare, sponsrade av en cynisk modeindustri. Men allt fler börjar ifrågasätta det som pågår på sociala medier, skriver Lisa Bjurwald.
Den senaste veckan har något börja pyra i sociala medier. Bloggbevakning, Nyheter24:s lättsamma nätgranskare som beskriver sig som en sociala medier-korrespondent, har plötsligt satt ned foten mot våra största influencers sjukliga kroppsideal: ”Jag KAN inte hålla käften längre!”.
Nu stiger en kommentars-kör av ”ÄNTLIGEN!” upp från Instagram och lättnaden bland både unga och äldre kvinnor är förståelig. För det här handlar inte om att peka finger mot enskilda individers kroppar, att kalla den ena för fet och den andra för mager.
Ett sjukt kroppsideal sprids av influerare, sponsrade av en cynisk modeindustri. Men allt fler börjar ifrågasätta det som pågår på sociala medier, skriver Lisa Bjurwald.
Den senaste veckan har något börja pyra i sociala medier. Bloggbevakning, Nyheter24:s lättsamma nätgranskare som beskriver sig som en sociala medier-korrespondent, har plötsligt satt ned foten mot våra största influencers sjukliga kroppsideal: ”Jag KAN inte hålla käften längre!”.
Nu stiger en kommentars-kör av ”ÄNTLIGEN!” upp från Instagram och lättnaden bland både unga och äldre kvinnor är förståelig. För det här handlar inte om att peka finger mot enskilda individers kroppar, att kalla den ena för fet och den andra för mager.
Nej, här pågår en cynisk mångmiljonindustri, där de modeföretag som klär svenska tonårsflickor väljer att sponsra influencers som öppet erkänner att de har ätstörningar. Det är möjligtvis det enda som är positivt med Bianca Ingrossos extrema inflytande (1,3 miljoner följare, egna tv-program, kvällstidningsrubriker bara hon tar en dusch): att hon inte sällar sig till övriga 99 procent som hävdar att de ”bara har en snabb ämnesomsättning och älskar att träna”.
Men i övrigt är det rena mörkret för oss som växte upp på 1990-talet med det så kallade heroin chic-idealet och levande skelett på var och varannan reklamskylt. Efter intensiv debatt tvingades agenturer lova att deras modeller åtminstone skulle ha ett BMI som inte visade på undervikt. Som reklamskribenten Ulrika Good påpekar i inlägg som blivit uppmärksammade på Twitter: Influencers har pressat tillbaka de positiva landvinningar som gjorts inom vanlig marknadsföring. Klockan har vridits tillbaka.
Idag är det användargenererat innehåll som är störst bland unga, inte tryckta modemagasin, vilket leder till nya problem. Det första och största är som bekant att influencers inte följer reklam- och mediebranschens etiska regler. De är helt fria att skapa hur oansvarigt innehåll som helst, bara de drar in pengar. Att det är unga kvinnor som hetsar sig själva och sina kvinnliga följare till destruktiva ideal av självsvält och injektioner är nästan för tragiskt att tänka på. Det andra problemet är att medierna, modevärlden och reklambranschen utan betänkligheter hakar på. Influencers ger ju content respektive klädhängare – bara att tacka och ta emot!
Men kanske är tiden kommen för eftertanke. För följarna sitter på den egentliga makten; när de överger kontot är en ”stjärninfluencer” bara ännu en hungrig tjej besatt av selfies. Kan följarna rent av driva förändring? Återigen, ja. Man kan följa uppvaknandet i realtid: många kommentatorer ifrågasätter nu inte bara det avmagrade idealet, utan varför majoriteten av kvinnliga influencers överhuvudtaget måste sälja sig med nästan nakna kroppar. Till exempel i minimala bikinis på bilder där hela huvudet är bortkapat (tydligare än så går det väl inte att illustrera vad deras hud respektive hjärna betyder för sponsorerna). Värt att notera är att uppvaknandet sker samma vecka som en internationell hälsoinfluencer svultit sig själv till döds.
Det kommer att bli mycket svårare att vända den skadliga utseendetrenden i vårt passiviserade och nätberoende samhälle än under 1990-talet. Många 00-talister tycks på allvar tro att det räcker med att hjärta ett inlägg för att ha gjort en insats. Men att influencer-följarna nu börjar förstå att de blir manipulerade av marknaden och av stenrika nätkändisar, att varje utstickande revben och höftben medvetet ljussätts så för att sälja en produkt, är en lovande start.